Yapay Zeka
Monday, September 9, 2024
OpenAI Cuma günü New York'taki bir sanat galerisiyle işbirliği yaparak sanatçıların daha önce yayınlanmamış yapay zeka araçlarına erişimini sağladığını duyurdu.
Strada Gallery'de “Strada Nuova: Yeni Yol” adı verilen sergi üç hafta boyunca devam edecek ve Strada'nın kurucusu Paul Hill'e göre “fiziksel ve dijital sanat eserleri arasında çalışan parlak araştırmacılar, akademisyenler ve yaratıcılardan oluşacak şekilde küratörlüğü yapılan çeşitli sanatçı gruplarına” odaklanacak.
Hill CNBC'ye yaptığı açıklamada projeyi önermek için OpenAI ile temasa geçtiğini söyledi. Görüşmeler yaklaşık altı ay önce başladı ve plan OpenAI'nin sanatçılara Sora video üreteci, Voice Engine ses üreteci, DALL-E 3 görüntü üreteci ve viral sohbet robotu ChatGPT gibi araçlara erişimin yanı sıra eğitim kaynakları ve sanatçı bursları sunmasıyla bir araya geldi.
Son dört yıldır - ChatGPT daha başlamadan önce - sanatta yapay zeka kullanımı konusunda uzmanlaşmış disiplinler arası bir sanatçı olan Minne Atairu, Siyahların tarihi arşivlerindeki “az çalışılmış boşlukları” vurgulamak için sanatında hem 2D hem de 3D görüntü üretiminin yanı sıra video üretimini de kullanıyor. Bu sergi için Sora'yı kullanarak 1990'larda Nijerya'da üretilen doğaüstü korku filmlerinden esinlenen “Regina Gloriana” adlı yapay zeka tarafından üretilen bir video oluşturduğunu söyledi.
Yapay zekanın sanatta pek çok biçimde kullanılması, telif hakkı ihlali ve eğitim verileri iddiaları nedeniyle giderek artan sayıda davaya ve yığınla tartışmaya neden olan geniş kapsamlı bir tartışmanın parçası.
Amazon destekli yapay zeka girişimi Anthropic, kısa bir süre önce telif hakkı ihlali iddiasıyla üç yazar tarafından Kaliforniya federal mahkemesinde bir toplu dava ile karşı karşıya kaldı. Geçen yıl, Jonathan Franzen, John Grisham, George R.R. Martin ve Jodi Picoult'un da aralarında bulunduğu bir grup önde gelen ABD'li yazar, ChatGPT'yi eğitmek için çalışmalarını kullanırken telif hakkı ihlali iddiasıyla OpenAI'ye dava açtı. Geçtiğimiz Ocak ayında ise bir grup sanatçı, Stability AI, Midjourney ve DeviantArt'a karşı yapay zeka görüntü oluşturma araçlarının telif hakkı ihlali yaptığı iddiasıyla toplu dava açtı.
Yapay zekanın sanatta kullanımı sorulduğunda Strada'dan Hill CNBC'ye şunları söyledi: “Bence tartışma düzeyinde, tüm iyi sanat eserleri tartışmalıdır. Tartışmalı olmayan iyi bir sanat eseri görmedim. Sadece kötü olanlar, önem ya da anlamdan yoksun olanlar, kimsenin hakkında konuşmadığı eserlerdir.”
Hill, farklı sektörlerde yapay zeka gelişimini bir tür sanayi devrimi olarak gördüğünü de sözlerine ekledi.
“Tarihsel olarak konuşursak, bu araçları en son alan topluluklar ve ağlar genellikle Siyahlardır” diyen Hill, sözlerini şöyle sürdürdü: ”Bu bir sonraki sanayi devriminde, marjinalize edilmiş toplulukların bu araçları en son almamasını sağlayarak öncüler gibi olabiliriz. Bu sergideki sanatçıların altısı siyah; biri de Japonya'nın Kyoto kentinden.”
Hill'in sanatçılarından bazıları, yapay zeka araçlarına erişim ya da bu araçlarda temsil edilme konusunda geride kalmamaya ilişkin duyguları yineledi.
Disiplinler ötesi bir tasarımcı ve kamusal sanatçı olan Curry Hackett, CNBC'ye verdiği demeçte, görüntülerin nasıl oluşturulabileceğini ve kaynaklanabileceğini yeniden düşünmek için yapay zekayı kullandığını söyledi. Sergiye yönelik projesi, “Siyahların doğa ve bitkilerle olan ilişkileri üzerine spekülasyon yapmak amacıyla” Brooklyn'deki bir meydanda asılı duran 50 metre uzunluğundaki bir sahne için görüntüleri elle kolajlamak üzere Midjourney'i kullandığı kamusal sanat projelerinden biri olan “Ugly Beauties” üzerine inşa ediliyor. Strada sergisi için aynı çalışma galeriye asıldı ve Hackett tuval sahnelerini canlandırmak için Sora'yı kullandı.
“Hackett yapay zeka hakkında şunları söyledi: “Çevresel kaygılar, siyasi kaygılar ve etik kaygılar olduğunun farkındayım ama aynı zamanda yaratıcı medya yaratmanın yollarını açmanın gerçek bir şey olduğunu düşünüyorum. “Siyahi bir sanatçı olarak, bizim medya biçimlerimizin bu modellerde ortaya çıkacağı kesin değil. Dolayısıyla, öncelik verilmeyen grupların bu araçları yaratıcı şekillerde aktif olarak kullanması gerektiği söylenebilir.”
Hackett ayrıca şunları söyledi: “Bununla birlikte, yaratıcı alanlardaki pek çok kişinin şu anda hissettiği endişelerin çoğunu kesinlikle anlayabiliyorum, çünkü modellerin izin alınmadan veriler üzerinde eğitildiğine dair endişeler var... Bence insanların bu araçları kullanırken gerçekten rahat olabilmeleri için normlar ve en iyi uygulamaları geliştirmemiz gereken bir dönemdeyiz.”